veelgestelde vragen

Vind hier het antwoord op je vraag

  • Mijn Hypotrust portaal

    • Hoe lang is mijn registratiecode geldig?

      De registratiecode is tot 3 maanden na de datum op de brief geldig.
    • Hoe krijg ik toegang tot Mijn Hypotrust?

      Je ontvangt van ons een registratiecode om in te loggen, zodra jouw lening bij ons is geadministreerd. Over het algemeen is dit ongeveer 10 werkdagen nadat je bij de notaris bent geweest. Je ontvangt deze code per post.
    • Wat is Mijn Hypotrust?

      Mijn Hypotrust is je persoonlijke portaal waar je inzicht hebt in onder andere je hypotheekgegevens en je bouwdepot. Op mijn Hypotrust kun je zelf inloggen wanneer het jou uitkomt.
  • Jaaropgave

    • Ik heb in december een extra bedrag terugbetaald. Waarom zie ik dat niet terug in mijn totale lening per 31 december?

      Het bedrag dat je extra hebt terugbetaald in de maand december is door ons ontvangen, maar was nog niet door ons verwerkt. Je extra terugbetaling is wel verwerkt met de datum waarop wij je bedrag hebben ontvangen. Hierdoor wordt er rekening gehouden met de rente. Over je extra terugbetaling heb je een brief gekregen. Deze brief kun je gebruiken om bij je aangifte aan de Belastingdienst je totale lening per 31 december aan te passen. Een aanpassing op je jaaropgave is hiervoor niet nodig.
    • Ik heb in december een extra bedrag terugbetaald. Waarom zie ik dit niet terug in de totale rente op de jaaropgave?

      Als je een bedrag extra terugbetaalt, wordt je totale lening lager en betaal je minder rente. Je betaalt de rente achteraf. De rente over de maand december wordt in januari van het volgende jaar van je bankrekening afgeschreven. De rente over de maand december wordt verwerkt in de jaaropgave van het volgende jaar.
    • Is de terugbetaling voor de maand december verwerkt in mijn totale lening per 31 december?

      Ja, de aflossing voor de maand december is verwerkt in het totale bedrag van je lening per 31 december.
    • Waarom staat er een bedrag bij ‘Vergoeding contante waarde’?

      Toen je de lening afsloot, spraken we af dat je per jaar een maximaal bedrag van je lening vergoedingsvrij extra mag terugbetalen. Het bedrag dat je extra hebt terugbetaald, is hoger geweest dan dat wij hebben afgesproken. Hiervoor heb je extra kosten betaald. Dit bedrag staat bij ‘vergoeding contante waarde’.
    • Wat betekent het bedrag bij 'Rente die u kreeg voor uw bouwdepot'?

      Dit bedrag geeft aan hoeveel rente je hebt ontvangen over het geld in je bouwdepot. Dit bedrag moeten wij melden aan de Belastingdienst. Dat is onze meldingsplicht.
    • Waar staan de gegevens van mijn levensverzekering, spaarverzekering, bankspaar- of beleggingsrekening?

      Je krijgt daarover ieder jaar informatie van je levensverzekeraar of je vermogensbeheerder. Heb je deze informatie niet ontvangen? Vraag deze dan zelf op. Het is belangrijk dat je weet hoeveel waarde je opbouwt met je levensverzekering of je beleggingsrekenining. Hiermee moet je namelijk (een deel van) je lening terugbetalen.
    • Waarom staat er op mijn jaaropgave dat ik geen lening meer heb per 31 december?

      Je hebt je lening helemaal terugbetaald (afgelost). Je hebt hierdoor geen lening meer.
    • Ik heb vorig jaar mijn lening afgelost. Ontvang ik wel een jaaropgave?

      Ja, in het vorige jaar heb je namelijk nog wel rente betaald. Deze staat vermeld op je jaaropgave.
    • Ik ben het niet eens met de inhoud van de jaaropgave. Wat kan ik doen?

      Als je het niet eens bent met de inhoud van de jaaropgave, kun je contact met ons opnemen. De juiste contactgegevens staan onderaan je jaaropgave.
    • Hoe kan ik een kopie van een oude jaaropgave opvragen?

      Een kopie van je jaaropgave vul je kun je vinden op Mijn Hypotrust of door contact met ons op te nemen. Je ontvangt dan op korte termijn een kopie van je jaaropgave.
    • Hoe krijg ik toegang tot Mijn Hypotrust?

      Je kunt hier inloggen.
    • Wanneer ontvang ik mijn jaaropgave?

      De jaaropgaven over het afgelopen jaar zijn vanaf half januari te downloaden via Mijn Hypotrust.
    • Wat is een jaaropgave?

      Elk jaar ontvang je van ons een jaaropgave. Dit is een totaaloverzicht van alle bedragen die je in het jaar moest betalen en van alle bedragen die je in het jaar hebt ontvangen. De jaaropgave bevat de fiscale gegevens die je kunt gebruiken voor je belastingaangifte.
  • Jouw woning

    • Wat betekent als mijn woning 'onder water' staat?

      Als je woning onder water staat, is de verwachte verkoopprijs van de woning lager dan de lening die je ervoor hebt afgesloten. Dit betekent dat bij verkoop van de woning een stuk van de lening overblijft: de restschuld. De restschuld kun je niet terugbetalen uit de opbrengst van de verkoop van je woning. Dit stuk van de lening moet je op een andere manier aan je geldverstrekker terugbetalen. Bijvoorbeeld met spaargeld.
    • Mag ik mijn woning uit de verkoop halen als ik de woning verhuur?

      Heb je toestemming om je woning te verhuren? Dan mag je de woning niet uit de verkoop halen in de tijd dat de woning wordt verhuurd. Tip! Maak met je huurder duidelijke afspraken over het moment dat de woning wordt verkocht. Leg deze afspraken vast in het huurcontract.
    • Heb ik nog recht op aftrek van de rente als ik mijn woning tijdelijk verhuur?

      Heb je toestemming om je woning te verhuren? Dan verlies je vaak het recht op aftrek van de rente van de woning in de periode dat je de woning verhuurt. Je financieel adviseur kan je vertellen wat de invloed is op de aftrek van de rente in je situatie.
    • Ik wil mijn woning verhuren. Wat moet ik doen?

      Wil je je woning verhuren? Dan heb je toestemming nodig van de geldverstrekker van je lening. Ook heb je soms toestemming nodig van je gemeente. Lees hier meer over het verhuren van je woning.
      Nadat wij je aanvraag hebben ontvangen, krijg je binnen enkele werkdagen van ons een bericht. Vaak hoor je dan direct of je de woning mag verhuren. Soms vragen wij om extra informatie over je situatie en nemen wij pas daarna een besluit.
      Wil je meer informatie over tijdelijk verhuren? Kijk op de website van de Rijksoverheid.
    • Waarom moet ik toestemming vragen om mijn woning te verkopen met een restschuld?

      Je hebt geld geleend om je woning te kopen. Verkoop je de woning voor minder dan het bedrag dat je voor de woning hebt geleend? Dan houd je een stuk lening over: de restschuld. Een restschuld hoeft geen probleem te zijn, als je de restschuld op een andere manier kunt terugbetalen. Bijvoorbeeld met spaargeld of door een persoonlijke lening af te sluiten.
      Maar niet iedereen kan een restschuld op een andere manier terugbetalen. Daarom moet je altijd vooraf toestemming vragen aan je geldverstrekker wanneer je je woning wilt verkopen voor minder dan de hoogte van je lening. Zo kan je geldverstrekker bepalen of je de restschuld kunt terugbetalen.
      Kun je de restschuld niet terugbetalen? Dan kan het zijn dat je geldverstrekker je geen toestemming geeft om de woning met een restschuld te verkopen.
    • Moet ik toestemming vragen om mijn woning te verkopen?

      Wil je je woning verkopen en verwacht je dat de woning minder opbrengt dan de lening voor je woning? Dan moet je je geldverstrekker vooraf toestemming te vragen om de woning met verlies te verkopen. Zeker als je niet voldoende eigen (spaar)geld hebt om het verschil mee terug te betalen.
      Wil je je woning verkopen en verwacht je dat de woning meer opbrengt dan de lening voor je woning? Dan heb je meestal geen toestemming nodig. Lees hier meer over de verkoop van jouw woning.
  • Mijn gegevens

    • Ik ben gewijzigd van adviseur

      Als je van adviseur bent gewisseld dan vragen we je om ons dit schriftelijk te laten weten. Je kan dit mailen naar info@hypotrust.nl.
    • Mijn partner en ik gaan uit elkaar en hebben een koopwoning

      Als je je lening wilt omzetten dan kun je het beste advies vragen aan je financieel adviseur. Samen met je financieel adviseur vul je het formulier ‘aanvraag hoofdelijk ontslag‘ in. Nadat wij je informatie hebben ontvangen, beslissen wij of wij de lening voor je kunnen aanpassen. Lees meer over scheiden en je hypotheek op onze pagina.
    • Ik ben toegelaten tot de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)

      Ben je toegelaten tot de WSNP? Geef ons dan zo snel mogelijk de gegevens van je bewindvoerder door. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur op telefoonnummer 010 242 1021 of e-mail bijzonderbeheer@hypotrust.nl. In de algemene voorwaarden van de lening voor je woning staat, dat wij de lening mogen stoppen als je wordt toegelaten tot de WSNP. Dit betekent dat je ons het hele bedrag van de lening direct moet terugbetalen. Wij overleggen met je bewindvoerder of het wel of niet nodig is om je woning te verkopen.
    • Ik ben failliet verklaard. Wat moet ik nu doen?

      Ben je failliet verklaard? Geef ons dan zo snel mogelijk de gegevens van jouw curator door. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur op telefoonnummer 010 242 1021 of e-mail bijzonderbeheer@hypotrust.nl In de algemene voorwaarden van de lening voor je woning staat dat wij de lening mogen stoppen als je failliet bent verklaard. Dit betekent dat je ons het hele bedrag van de lening direct moet terugbetalen. Wij overleggen met je curator of het wel of niet nodig is om je woning te verkopen.
    • Ik wil mijn achterstand betalen. Welk bankrekeningnummer moet ik gebruiken?

      Iedere aanbieder heeft een eigen bankrekeningnummer. Kijk op je bankafschrift of in de internetomgeving van je bank naar het bankrekeningnummer dat wij gebruiken om de rente of andere bedragen van je lening af te schrijven. Dit is het bankrekeningnummer dat je kunt gebruiken. Vergeet niet om je leningnummer te vermelden als je een bedrag overmaakt! Twijfel je over het bankrekeningnummer? Neem dan contact met ons op.
    • Hoe kan ik een klacht indienen?

      Wij zetten ons iedere dag in om je de beste service te bieden. Toch kan het voorkomen dat wij niet aan je verwachtingen voldoen. Ben je niet tevreden over onze service? Dan kun je je klacht op de volgende manieren indienen.
      Bel met je eigen hypotheekadviseur Meestal kan je eigen hypotheekadviseur je klacht het snelste én het beste oplossen. Want hij kent jouw hypotheek en jouw situatie. Als dat nodig is, overlegt je hypotheekadviseur met ons. De naam en het telefoonnummer van je eigen hypotheekadviseur staan op je hypotheekakte.
      Stuur Hypotrust je klacht Ben je niet tevreden met de oplossing van je hypotheekadviseur? Leg ons dan in het klachtenformulier je klacht aan ons uit.
      Wat doen wij na het ontvangst van je klacht? Nadat wij je klacht hebben ontvangen, nemen wij binnen 14 werkdagen contact met je op. Wij proberen je dan direct een oplossing of heldere uitleg te geven.
      Niet tevreden? Ben je na ons antwoord of de uitleg nog niet tevreden? Dan kun je binnen drie maanden na het versturen van je klacht contact opnemen met:
      Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD) T.a.v. Ombudsman Financiële Dienstverlening Postbus 93257 2509 AG Den Haag
      Meer informatie of ander contactgegevens van deze klachteninstelling vind je op de website van KiFiD. Let op! KiFiD behandelt alleen klachten van consumenten, niet van financieel adviseurs. Je kunt je klacht ook voorleggen aan de burgerrechter.
    • Ik heb een nieuw bankrekeningnummer

      Je kunt je nieuwe bankrekeningnummer aan ons doorgeven via de Mijn Hypotrust omgeving.
    • Ik wil mijn adresgegevens wijzigen

      Je kunt je nieuwe adresgegevens aan ons doorgeven via de Mijn Hypotrust omgeving.
  • Aflossen

    • Wat gebeurt er met mijn polis als ik mijn lening aflos?

      Als de polis verpand is aan de lening, dan zal nadat de lening is afgelost en verwerkt, de polis worden vrijgegeven van verpanding. Dit betekent dat de polis niet meer verpand is aan de lening. Wij zullen de verzekeraar voor jou een bericht sturen dat de verpanding kan komen te vervallen. Je zult vervolgens van de verzekeraar een bevestiging ontvangen, als zij dit verwerkt hebben.
    • Wat is het verschil tussen een pro-forma aflosnota en een definitieve aflosnota

      Een pro-forma aflosnota is een vrijblijvende berekening die wij voor je maken om te bekijken hoeveel je moet betalen om de lening af te lossen. In de pro-forma aflosnota staat onder andere het volgende beschreven:
      • De restant hoofdsom, dus hoe hoog jouw lening nog is.
      • De hypotheekrente en eventuele maandelijkse aflossing die je nog moet betalen.
      • De boete die je moet betalen als je gaat aflossen. Of je een boete moet betalen en hoe hoog deze is, staat in de pro-forma aflosnota beschreven.
      • Het totaalbedrag dat je moet betalen als je de lening helemaal wilt aflossen.
      Een pro-forma aflosnota is een momentopname en jouw maandelijkse verplichtingen zoals rente blijven gewoon doorlopen. Als je besluit om de lening echt te gaan aflossen, dan ontvang je van ons een definitieve aflosnota. Hierin staan de definitieve bedragen die je moet betalen als je op de afgesproken datum de lening aflost. Als de definitieve aflosnota is opgemaakt, zullen de maandelijkse verplichtingen zoals rente worden stopgezet.
    • Hoe lang duurt het voor ik mijn voorlopige aflosnota ontvang?

      Wanneer je de voorlopige aflosnota via jouw online omgeving opvraagt, ontvang je in de meeste gevallen al binnen 15 minuten jouw voorlopige aflosnota in jouw berichtenbox in de online omgeving.
    • Hoe kan ik een voorlopige aflosnota aanvragen?

      Je kunt een voorlopige aflosnota opvragen in Mijn Hypotrust. Ga hiervoor na inloggen naar Aflossen – Voorlopige aflosnota. In de meeste gevallen ontvang je binnen 15 minuten na aanvragen al de voorlopige aflosnota in de berichtenbox in de Mijn Hypotrust omgeving.
    • Wat is een pro forma of voorlopige aflosnota?

      Een pro forma aflosnota is een vrijblijvende berekening die wij voor je maken om te bekijken hoeveel je moet betalen om de lening af te lossen. In de pro forma aflosnota staat onder andere het volgende beschreven:
      • De restant hoofdsom, dus hoe hoog jouw lening nog is.
      • De hypotheekrente en eventuele maandelijkse aflossing die je nog moet betalen.
      • De boete die je moet betalen als je gaat aflossen. Of je een boete moet betalen en hoe hoog deze is, staat in de pro forma aflosnota beschreven.
      • Het totaalbedrag dat je moet betalen als je de lening helemaal wilt aflossen.
      Een pro forma aflosnota is een momentopname en jouw maandelijkse verplichtingen zoals rente blijven gewoon doorlopen.
    • Ik heb teveel betaald bij aflossen, hoe krijg ik dit terug?

      Als wij de aflossing hebben verwerkt en er blijkt dat je teveel hebt betaald dan zal het teveel betaalde bedrag aan jou worden teruggestort. Wij storten het bedrag op hetzelfde rekeningnummer als waarvan wij de maandelijkse termijnen incasseerden.
    • Hoeveel kan ik aflossen zonder boete te hoeven betalen?

      Hoe hoog het percentage is dat je boetevrij kunt aflossen, is afhankelijk van de voorwaarden van jouw lening. Je vindt dit percentage terug in de offerte en/of de voorwaarden. In jouw online omgeving kun je onder Aflossen – Extra terugbetalen eenvoudig berekenen hoe hoog de boete bij een extra terugbetaling is.
    • Hoe wordt de boete berekend bij een extra aflossing?

      De hoogte van de boete is afhankelijk van een aantal factoren zoals welk percentage je boetevrij mag aflossen en wat de stand is van de huidige hypotheekrente (de marktrente) in vergelijking tot jouw contractrente. Is deze marktrente lager dan het rentepercentage dat je betaald en je lost meer af dan het boetevrije bedrag, dan zal er een vergoeding in rekening worden gebracht. Deze vergoeding zal als volgt berekend worden: jouw huidige rentepercentage minus de marktrente x de resterende rentevastperiode. In Mijn Hypotrust kun je onder Aflossen – Extra terugbetalen eenvoudig berekenen hoe hoog de boete in jouw geval is.
    • Waarom betaal ik soms kosten als ik eerder terugbetaal?

      Op het moment dat je de lening voor je woning afsloot, kocht je geldverstrekker geld in om dit bedrag aan u te kunnen lenen. Je geldverstrekker koopt dit geld in voor dezelfde periode als jij het leent (je rentevast periode). Hiervoor moet je geldverstrekker ook rente betalen. Betaal je eerder terug dan je had afgesproken in de offerte? Dan moet je geldverstrekker deze rente nog wel betalen totdat je rentevast periode is afgelopen. Is de rente op de hypotheekmarkt op het moment dat je eerder terugbetaalt gelijk of hoger dan je rente? Dan kan je geldverstrekker het geld opnieuw gebruiken en hoef je geen kosten te betalen. Is de rente lager? Dan loopt je geldverstrekker rente mis. Je betaalt dus kosten om de rente te vergoeden die je geldverstrekker misloopt.
    • Hoe zit het met mijn maandtermijn, nadat mijn aflosnota is gemaakt?

      Wanneer de definitieve aflosnota is opgemaakt dan zullen de incasso’s van de maandtermijn worden stopgezet. Mocht de lening toch niet op de afgesproken datum worden afgelost, dan zal de incasso weer aangezet worden. Bij de eerstvolgende incasso zal dan ook een eventueel gemiste termijn worden geïncasseerd.
    • Krijg ik een bevestiging als mijn verzoek om mijn lening af te lossen is verwerkt?

      Als je de lening volledig afgelost heeft ontvang je van ons geen bevestiging. Je zult op de eerstvolgende jaaropgave zien dat het saldo van de lening op €0,00 staat.
    • Hoe kan ik doorgeven dat ik mijn lening volledig wil aflossen?

      Als je de woning gaat verkopen, ontvangen wij graag uiterlijk 2 weken een schriftelijk verzoek. Als je de woning niet gaat verkopen, maar de lening gaat oversluiten of aflossen uit eigen middelen, dan ontvangen wij graag uiterlijk 30 dagen van te voren een schriftelijk verzoek.
    • Hoe hoog is mijn nieuwe maandbedrag als ik extra aflos?

      Als wij de extra aflossing hebben verwerkt, ontvang je van ons de bevestiging. Hierin staat ook vermeld wat jouw nieuwe maandbedrag wordt. Wanneer je de extra aflossing indient via jouw online omgeving, krijg je naast de hoogte van een eventuele boete ook een indicatie van jouw nieuwe maandbedrag. Het nieuwe maandbedrag wordt definitief berekend na verwerking van de extra aflossing.
    • Hoe vaak kan ik extra aflossen op mijn lening?

      Je mag zelf bepalen hoe vaak je een extra aflossing doet. Het is wel verstandig om rekening te houden met het boetevrije percentage dat je mag aflossen. Hoeveel dit in jouw geval is, kun je terugvinden in de voorwaarden van jouw lening.
    • Hoe kan ik een extra aflossing doen op mijn lening?

      Je kunt een extra aflossing op jouw lening eenvoudig zelf doen in jouw online omgeving. Nadat je bent ingelogd, vind je onder het kopje Aflossen de mogelijkheid tot Extra terugbetalen.
    • Wat is het verschil tussen extra aflossen en volledig aflossen?

      Bij extra aflossen betaal je een gedeelte van de lening terug en blijft de lening voor het restantbedrag gewoon doorlopen. Bij algeheel aflossen wordt de totale lening terugbetaald en daarmee beëindigd.

  • Lening

    • Ik wil de lening voor mijn woning oversluiten naar een andere aanbieder. Wat moet ik doen?

      Om de lening voor je woning over te sluiten naar een andere aanbieder neem je contact op met je adviseur. Vraag je adviseur of de lening van een andere aanbieder beter past bij je persoonlijke situatie. Is dit het geval? Dan neemt je adviseur contact met ons op om je lening over te sluiten naar de nieuwe aanbieder. Wil je de lening oversluiten naar een geldverstrekker die je de mogelijkheid geeft om je lening online af te sluiten. Dan regel je alles zelf via de website van deze geldverstrekker. Lees hier meer over je hypotheek oversluiten.
    • Ik wil meer geld lenen voor mijn woning. Wat kan ik doen?

      Als je meer geld wilt lenen voor je woning, dan kun je dat op een aantal manieren doen:
      • Gebruik maken van een hogere inschrijving. Heb je bij het afsluiten van de hypotheek een extra inschrijving gedaan of heb je eerder een bedrag terugbetaald, dan kun je de misschien de hypotheek verhogen zonder dat je opnieuw naar de notaris moet om een vervolghypotheek af te sluiten.
      • Een tweede of vervolghypotheek via de notaris afsluiten.
      • Een consumptieve lening afsluiten
      Wil je weten op welke manier je het beste meer geld kunt lenen voor je woning? Neem dan contact op met je adviseur. Je adviseur legt uit wat je mogelijkheden zijn. Gebruik maken van de hogere inschrijving of het afsluiten van een vervolghypotheek kan alleen via een aangestelde adviseur. Vind hier je adviseur.
    • Ik wil mijn lening veranderen in een ander leningvorm. Wat moet ik doen?

      Je kunt je lening op verschillende manieren terugbetalen, dit is je leningvorm. Wil je die veranderen? Bijvoorbeeld door je leven lening omzetten naar een annuïtaire of lineaire lening? Neem dan contact op met je adviseur. Je adviseur legt uit wat je mogelijkheden zijn.
    • Wanneer kan ik mijn gehele hypotheek vergoedingsvrij terugbetalen?

      In sommige situaties mag je eerder terugbetalen zonder een vergoeding te betalen. Dit kan zijn aan het einde van je rentevast periode of bij verkoop van de woning. let op: heb je als geldverstrekker Quion 50 B.V.? Dan kun je in het geval van verkoop niet vergoedingsvrij terugbetalen.
    • Op welk deel van mijn lening kan ik het beste eerder terugbetalen?

      Op welk deel van je lening je terugbetaalt, dat bepaal je zelf. Wat voor jou slim is, ligt aan je persoonlijk situatie én je hypotheekvorm(en). Met sommige hypotheekvormen weet je zeker dat je aan het einde van de looptijd de hele lening hebt terugbetaald. Dit is bij een annuïteiten- of een lineaire hypotheek het geval. Bij een aflossingsvrije hypotheek heb je die zekerheid niet en moet je de lening uiterlijk op de einddatum aflossen door de woning te verkopen, met spaargeld of door een nieuwe hypotheek af te sluiten.   Vaak is het dan ook een verstandige keuze om eerder terug te betalen op het leningdeel met de minste zekerheid. Je kunt dit dan ook zelf aangeven. Als je niet aangeeft op welk leningdeel je wilt terugbetalen, houden wij onderstaande volgorde aan:
      • Een aflossingsvrij deel.
        • Heb je meer aflossingsvrije leningdelen? Dan kiezen we voor het leningdeel met de hoogste rente
        • Zijn de rentepercentages op de aflossingsvrije leningdelen gelijk? Dan kiezen we voor het aflossingsvrije leningdeel met het laagste bedrag
      • Een annuïtair of lineair leningdeel
      Wil je meer dan het vergoedingsvrije bedrag extra terugbetalen? Dan betaal je in sommige gevallen een vergoeding. De vergoeding wordt berekend over het leningdeel waarop je extra terugbetaald. Bereken de eventuele vergoeding via Mijn Hypotrust. Wil je weten wat in jouw persoonlijke situatie de beste keuze is? Vraag dan advies aan je financieel adviseur. Het kan zijn dat je financieel adviseur hier kosten voor rekent. Vraag daarom altijd vooraf naar de kosten voor het advies. Zoek je adviseur.
    • Tot wanneer kan ik extra terugbetalen in het lopende jaar?

      • Los je meer dan 210% van het maandbedrag via een overschrijving af? Maak het dan uiterlijk in de eerste week van december over.
      • Los je meer dan 210% van het maandbedrag via IDEAL af? Maak het dan uiterlijk 15 december over.
      • Los je minder dan 210% van het maandbedrag af? Zorg dan dat het geld uiterlijk 24 december bij ons op de rekening staat.
      Bovengenoemde data zijn data waarmee we kunnen verzekeren dat de bedragen zichtbaar zijn op de jaaropgave over het lopende jaar.
    • Kan ik in dit jaar alvast een bedrag terugbetalen dat gaat over het volgende jaar?

      Nee, wanneer je dit jaar een bedrag overmaakt dat we ook dit jaar ontvangen, dan wordt dit ook dit jaar geregistreerd. Als je een bedrag wilt terugbetalen dat gaat over het volgende jaar, dan kan dit pas vanaf 1 januari. Houdt hier dus rekening mee, ook vanwege een mogelijke vergoeding als je meer dan 10% van de oorspronkelijke hoofdsom in een kalenderjaar aflost.
    • Hoe hoog is de vergoeding als ik mijn hypotheek niet vergoedingsvrij kan aflossen?

      Wil je je hypotheek gedeeltelijk of helemaal terugbetalen uit eigen middelen of door het oversluiten van je hypotheek? Dan wordt er in sommige gevallen een vergoeding in rekening gebracht. Let op: je mag per kalenderjaar 10% van het oorspronkelijk  geleende bedrag vergoedingsvrij terugbetalen. Dat geldt ook wanneer je alles terugbetaalt. Het vergoedingsvrije percentage wordt in onderstaande volgorde van je leningdelen afgehaald:
      • Een aflossingsvrij leningdeel
        • Heb je meer aflossingsvrije leningdelen? Dan kiezen we voor het leningdeel met de hoogste rente
        • Zijn de rentepercentages op de aflossingsvrije leningdelen gelijk? Dan kiezen we voor het aflossingsvrije leningdeel met het laagste bedrag
      • Een annuïtair of lineair leningdeel
      Via Mijn Hypotrust kun je een voorlopige, een zogenaamde pro-forma,  aflosnota opvragen. De pro-forma aflosnota is een inschatting van de vergoeding die je moet betalen. Heb je een voorkeur voor een andere verdeling van het vergoedingsvrije percentage over de verschillende leningdelen? E-mail jouw voorkeur naar terugbetalen@hypotrust.nl. Vermeld in de omschrijving ook je contractnummer.
    • Waarom betaal ik soms kosten als ik eerder terugbetaal?

      Bij het afsluiten van de hypotheek leent de geldverstrekker jou het geld om de woning te kunnen kopen. Jullie spreken samen af welk rentepercentage je moet betalen en welke rentevastperiode je kiest. De geldverstrekker gaat er dus vanuit dat hij een bepaald bedrag aan rente ontvangt zolang de rentevastperiode loopt. En waarschijnlijk moet ook de geldverstrekker dit geld lenen en er dus zelf ook rente voor betalen. Als jij ervoor kiest om eerder terug te betalen kloppen de verwachtingen van de geldverstrekker over zijn inkomsten niet meer. En als hij het geld ook geleend heeft moet hij zijn eerder afgesproken rente wel blijven betalen. En daarom moet je soms een vergoeding betalen als je eerder terugbetaalt. Is de rente op de hypotheekmarkt op het moment dat je eerder terugbetaalt gelijk of hoger dan je rente? Dan kan je geldverstrekker het geld opnieuw uitlenen tegen dezelfde of een hogere rente en hoef je geen kosten te betalen. Hij heeft dan immers geen nadeel van jouw keuze.
    • Moet ik naar mijn financieel adviseur om eerder terug te betalen?

      Wil je een bedrag eerder terugbetalen? Dan hoef je hiervoor niet naar je adviseur. Toch kan het verstandig zijn om dit wel te doen. Het kan namelijk zijn dat sparen in jouw persoonlijke situatie beter is dan eerder terugbetalen. Je adviseur kan je helpen om je keuze te maken. Het kan zijn dat je financieel adviseur hier kosten voor rekent. Vraag daarom altijd vooraf naar de kosten voor het advies. Zoek een adviseur bij jou in de buurt.
    • Is eerder terugbetalen altijd verstandig?

      Je lening eerder terugbetalen heeft voor- en nadelen. Voor sommige mensen kan het verstandiger zijn om extra te sparen. Wil je weten wat in jouw persoonlijke situatie de beste keuze is? Vraag dan advies aan een adviseur bij jou in de buurt. Vind je adviseur.
    • Wanneer kan ik eerder terugbetalen?

      Je kunt ieder moment een bedrag terugbetalen op de lening voor je woning. Let op! In sommige gevallen zijn hier kosten aan verbonden. Bereken de eventuele vergoeding via Mijn Hypotrust.
    • Hoeveel mag ik per kalenderjaar vergoedingsvrij extra terugbetalen?

      In jouw online omgeving kun je onder Aflossen – Extra terugbetalen eenvoudig berekenen hoe hoog het vergoedingsvrije bedrag bij een extra terugbetaling is. Welke lening je hebt, vind je terug in de welkomstbrief of in Mijn Hypotrust. Wil je meer dan het vergoedingsvrije bedrag extra terugbetalen? Dan betaal je een vergoeding. De vergoeding wordt berekend over het leningdeel waarop je extra terugbetaald.
    • Ik wil eenmalig een bedrag eerder terugbetalen. Hoe regel ik dit?

      Terugbetalen via Mijn Hypotrust
      1. Via Mijn Hypotrust kun je zien welk bedrag vergoedingsvrij kan worden afgelost en de eventuele vergoeding berekenen
      2. Kies het leningdeel waarop je een extra bedrag wilt terugbetalen
      3. Maak het bedrag over via iDEAL*. Je ziet dan gelijk wat je nieuwe maandbedrag wordt
      *Let op! Heb je als geldverstrekker Quion 6 BV, Quion 10 BV of Quion 17 BV? Dan is terugbetalen via iDEAL via Mijn Hypotrust niet mogelijk. Je kunt het bedrag overmaken via een bankoverschrijving. Extra terugbetalen via een bankoverschrijving
      1. Je moet het bedrag dat je extra terugbetaalt zelf overmaken. Het bedrag schrijven we niet van je bankrekening af
      2. Maak het bedrag over naar het rekeningnummer waarmee maandelijks een bedrag van je rekening wordt afgeschreven
      3. Wil je weten welke vergoeding je eventueel moet betalen bij extra terugbetalen? Neem dan contact met ons op. Wij maken voor jou een informatieve brief over extra terugbetalen
      4. Stuur je verzoek voor informatie op naar: terugbetalen@hypotrust.nl
    • Wanneer schrijft Hypotrust de rente af van mijn bankrekening?

      Wij schrijven de rente en alle andere bedragen die horen bij je lening af op de eerste werkdag van de maand. Je betaalt de rente per maand achteraf. Zorg ervoor dat je voldoende geld op je bankrekening hebt. Kunnen wij de bedragen van de lening voor je woning niet afschrijven? Dan ontvang je binnen enkele dagen een brief. Hierin staat wat je dan moet doen. Weet je dat er op de dag waarop wij de bedragen afschrijven niet voldoende geld op je bankrekening staat? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen dan een betaalafspraak met je maken. Dit voorkomt dat je een brief van ons ontvangt.
    • Hoe kan ik een extra aflossing doen op mijn lening?

      Je kunt een extra aflossing op jouw lening eenvoudig zelf doen in jouw online omgeving. Nadat je bent ingelogd, vind je onder het kopje Aflossen de mogelijkheid tot Extra terugbetalen.
    • Hoe hoog is mijn lening?

      De hoogte van jouw lening kun je gemakkelijk terugzien in je persoonlijke Mijn Hypotrust omgeving.
    • Wat is het verschil tussen extra aflossen en volledig aflossen?

      Bij extra aflossen betaal je een gedeelte van de lening terug en blijft de lening voor het restantbedrag gewoon doorlopen. Bij algeheel aflossen wordt de totale lening terugbetaald en daarmee beëindigd.
  • Bouwdepot

    • Heb je nog geld in je bouwdepot staan na de verbouwing?

      Heb jij aan het einde van de verbouwing nog geld in het bouwdepot zitten? Dan wordt dit bedrag, afhankelijk van jouw situatie, naar je overgemaakt of afgelost op je hypotheek. Heb je vragen over het uitbetalen van het restant van jouw bouwdepot? Neem dan contact met ons op.
    • Hoe declareer ik een rekening uit mijn bouwdepot?

      Het declareren van een rekening doe je het snelst via de Mijn Hypotrust omgeving.
      • Log in op Mijn Hypotrust
      • Klik op declaratie indienen
      • Vul de gegevens in die op de rekening staan
      • Upload een scan of foto van de rekening of het bonnetje. Hier moet duidelijk op staan waar het voor bedoeld is.
      • Wij controleren de rekening en maken het – indien goedgekeurd – binnen 5 werkdagen naar je over.
    • Wanneer kan ik een betaling uit mijn bouwdepot doen na een rubriekwijziging?

      Zodra we je hebben geïnformeerd dat de rubriekswijziging akkoord is, kun je hiervan gebruikmaken. Je ontvangt deze bevestiging in de berichtenbox van Mijn Hypotrust.
    • Hoe kan ik mijn rubriekwijziging annuleren?

      Is je verzoek nog niet beoordeeld? Bel dan naar 088-205 1580 om het verzoek te annuleren.
    • Waarom is mijn rubriekwijziging afgewezen?

      Een veelvoorkomende reden is dat je minder dan 50 procent van de rubriek hebt verbruikt. Wil je deze rubriek alsnog wijzigen? Dan is de kans aanwezig dat we extra documenten bij je moeten opvragen. Bijvoorbeeld een aanvullende verklaring van dezelfde taxateur. Als dezelfde taxateur in die aanvullende verklaring aangeeft dat de waarde niet lager zal zijn, dan gaan wij aan de slag met het (her)beoordelen van je wijzigingsverzoek. Waarom moeten we extra documenten opvragen? Bij het afsluiten van je hypotheek heb je een deel van het hypotheekbedrag in een bouwdepot geplaatst. Met dit deel ga je bepaalde werkzaamheden verrichten. Aan de hand van deze werkzaamheden is de marktwaarde van jouw woning na verbouwing bepaald. Vervallen bepaalde werkzaamheden? Of gebruik je niet het volledige bedrag in de rubriek voor de werkzaamheden? Dan kan dit ervoor zorgen dat de marktwaarde na verbouwing lager is. De rubrieken achterstallig onderhoud,  ‘Energiebespaarbudget’ of ‘energiebesparende voorzieningen’ kunnen niet gewijzigd worden.  
    • Wat is de status van mijn rubriekwijziging?

      Je kunt de status van jouw rubriekswijziging volgen via Mijn Hypotrust.  Houd er rekening mee dat de doorlooptijd van het verwerken van je verzoek 10 werkdagen in beslag kan nemen.
    • Hoe kan ik mijn declaratie annuleren?

      Is je declaratie nog niet beoordeeld en kom je erachter dat deze fout is? Bel dan naar 088-205 1580 om je declaratie te annuleren.
    • Waarom is mijn declaratie gedeeltelijk betaald?

      Hier kunnen twee redenen voor zijn:
      • We kunnen de kosten niet uit het bouwdepot uitbetalen omdat ze afwijken van het ingediende verbouwplan.
      • Er is niet voldoende geld meer in de rubriek van het bouwdepot. In dat geval betalen we enkel het bedrag dat over is uit.
    • Wat als ik een aangepaste factuur nodig heb?

      Is je declaratie afgewezen? Dan vind je in de berichtenbox van Mijn Hypotrust de afwijsreden. In het bericht staat ook waar je rekening mee moet houden. Met een gecorrigeerde factuur moet je een nieuwe declaratie indienen. Is je declaratie nog niet beoordeeld en kom je erachter dat deze fout is? Bel dan naar 088-205 1580 om je declaratie te annuleren.
    • Mijn bouwdepotdeclaratie is afgewezen. Wat nu?

      Het kan zijn dat de factuur en/of de declaratie niet voldeden aan de voorwaarden. Je vindt de afwijsreden in de berichten box van Mijn Hypotrust. In het bericht staat ook waar je rekening mee moet houden. Heb je een aangepaste factuur? Dan moet je een nieuwe declaratie indienen.
    • Hoe kan ik meerwerk declareren?

      Bij het bepalen van je bouwdepot heb je aangegeven welk deel gereserveerd moet worden voor meerwerk. Je krijgt dan een aparte rubriek waaruit je meerwerk kunt declareren.
    • Wat als een factuur onder verschillende rubrieken valt?

      Geef bij het insturen van de declaratie via Mijn Hypotrust aan welk bedrag we uit welke rubriek moeten uitbetalen. Voeg hierbij de verzamelfactuur toe.
    • Waar moet mijn offerte/factuur aan voldoen voor een betaling uit mijn bouwdepot?

      Houd je aan de regels hieronder:
      • Bij bestaande bouw moet het aflever- of factuuradres gelijk zijn aan het onderpandadres. Bij nieuwbouw mag dit ook het correspondentieadres zijn.
      • De gegevens van de leverancier moeten op de factuur staan: handelsnaam, KvK-nummer, BTW-nummer en factuurnummer.
      • Uit de factuur moeten we op kunnen maken wat je gekocht hebt of welke werkzaamheden je hebt laten uitvoeren.
      • Wordt er in de factuur verwezen naar een offerte? Stuur deze dan ook mee.
      • De datum op de factuur ligt na de datum van het ontvangen renteaanbod.
      • Een offerte opsturen kan ook. Daar moet wel een betaalbewijs bij zitten. We keren alleen uit als we zien dat je ook hebt betaald.
      Heb je een aankoop gedaan bij of werkzaamheden laten uitvoeren door een bedrijf buiten Nederland? Houd dan ook rekening met het volgende:
      • Heeft het bedrijf geen Nederlands bankrekeningnummer? Dan moet je de factuur eerst zelf betalen. Stuur de factuur met het betalingsbewijs als bijlage bij jouw declaratie in. Geef hierbij aan dat je deze declaratie aan jezelf laat uitkeren.
      • Stuur een duidelijke (leesbare) factuur in waar de volgende gegevens op staan: handelsnaam, BTW-nummer en factuurnummer.
      • We accepteren alleen facturen in het Engels of Duits. Vermeld bij een factuur uit Duitsland: ‘Rechnung’ en bij een Engelse factuur ‘Invoice’.
    • Ontvang ik een bevestiging als Hypotrust een rekening betaalt uit mijn bouwdepot?

      Je ontvangt geen bevestiging wanneer wij een rekening uit je bouwdepot betalen. Je kunt wel de voortgang van je bouwdepot volgen via Mijn Hypotrust. In de eerste week van een nieuwe maand ontvang je van ons een mutatieoverzicht per post. Met dit mutatieoverzicht kun je controleren welke rekeningen wij uit je bouwdepot hebben betaald.
    • Hoe kan ik een bouwdepotdeclaratie nog dit kalenderjaar laten uitbetalen?

      Wil jij jouw bouwdepotdeclaratie nog dit kalenderjaar laten uitbetalen? Of moet je dit vóór 1 januari nog aan je aannemer voldoen? Hou dan rekening met de volgende data:
      • Zorg dat je declaratie via post of e-mail uiterlijk 15 december bij ons binnen is. Deze moet volledig zijn ingevuld en ondertekend (inclusief alle correcte facturen).
      • Dien jij jouw declaratie in via Mijn Hypotrust? Zorg dan dat je deze uiterlijk 24 december hebt ingediend. Je declaratie moet volledig zijn ingevuld en ondertekend (inclusief alle correcte facturen).
    • Wanneer betaalt Hypotrust een rekening uit mijn bouwdepot?

      We beoordelen je declaratie binnen 6 werkdagen. Is je declaratie goedgekeurd? Dan betalen wij het geld binnen 1 werkdag uit. Als je declaratie niet is goedgekeurd laten we je dit weten. Zodra je declaratie is beoordeeld, ontvang je een notificatiemail dat er een bericht klaarstaat in Mijn Hypotrust. Heb je nog geen account? Dan kun je hier een account aanmaken. Binnen enkele dagen ontvang je thuis een brief met de nieuwe code en een handleiding.
    • Ontvang ik rente over mijn bouwdepot?

      Over het geld in je bouwdepot krijg je van ons rente. De hoogte ervan is gelijk aan de hypotheekrente die je betaalt. Verleng je je bouwdepot? Dan krijg je geen rente meer.
    • Kan ik mijn verbouwplan/rubrieken tussentijds veranderen?

      Je kunt het verbouwplan veranderen als dit de waarde van je woning verhoogt. Je hebt hiervoor wel toestemming van ons nodig. Wil je jouw verbouwplan veranderen? Ga dan in Mijn Hypotrust naar ‘Verbouwplan wijzigen‘ en vul de gegevens in. Vervolgens beoordelen wij het nieuwe verbouwplan. Soms vragen wij om extra informatie, zoals een nieuw taxatierapport. Het verwerken van dit verzoek duurt ongeveer 10 werkdagen.
    • Hoelang mag ik mijn bouwdepot gebruiken?

      De einddatum van je bouwdepot vind je terug in Mijn Hypotrust. Maak je nog geen gebruik van Mijn Hypotrust? Dan kun je de einddatum vinden in de welkomstbrief of in het mutatieoverzicht dat je elke maand van ons ontvangt.
    • Hoe kan ik een bouwdepot declaratie indienen?

      Je kunt je rekeningen eenvoudig online declareren via Mijn Hypotrust door een foto van de bonnen en facturen te uploaden. Wij betalen vervolgens de kosten uit je bouwdepot. Dat kan aan jou zijn als je het geld hebt voorgeschoten. Of rechtstreeks aan de aannemer of leverancier.
    • Hoe kan ik mijn bouwdepot verlengen?

      Via Mijn Hypotrust kun je onder het kopje ‘bouwdepot‘ een verzoek indienen om je bouwdepot te verlengen.
    • Wanneer kan ik gebruik maken van mijn bouwdepot?

      Je kunt gebruikmaken van het bouwdepot wanneer wij van de notaris een kopie van de getekende akte ontvangen. Uiterlijk 3 werkdagen na het ingaan van je hypotheek krijg je een brief thuis met een registratiecode en instructies om Mijn Hypotrust te activeren. Hier kun je vervolgens eenvoudig gebruikmaken van jouw bouwdepot en declaraties indienen.
    • Wat is een bouwdepot?

      Bij het afsluiten van een hypotheek kun je een deel van het hypotheekbedrag in een bouwdepot plaatsen. Dit geld kun je gebruiken om verbouwkosten of de bouw van een nieuwbouwhuis te betalen. De hoogte van het bouwdepot is onder andere afhankelijk van de waarde van jouw woning voor en na verbouwing. Lees meer over het bouwdepot op deze pagina.

      Je bouwdepot beheer je via Mijn Hypotrust. In je persoonlijke omgeving kun je facturen uploaden, wijzigingen doorgeven en het saldo van je bouwdepot checken. Ook zie je wanneer je je rekeningen betaald krijgt. Met Mijn Hypotrust heb je op elk moment een actueel overzicht.

  • Rente

    • Wat betekent als mijn woning 'onder water' staat?

      Als je woning onder water staat, is de verwachte verkoopprijs van de woning lager dan de lening die je ervoor hebt afgesloten. Dit betekent dat bij verkoop van de woning een stuk van de lening overblijft: de restschuld. De restschuld kun je niet terugbetalen uit de opbrengst van de verkoop van je woning. Dit stuk van de lening moet je op een andere manier aan je geldverstrekker terugbetalen. Bijvoorbeeld met spaargeld.
    • Mag ik mijn woning uit de verkoop halen als ik de woning verhuur?

      Heb je toestemming om je woning te verhuren? Dan mag je de woning niet uit de verkoop halen in de tijd dat de woning wordt verhuurd. Tip! Maak met je huurder duidelijke afspraken over het moment dat de woning wordt verkocht. Leg deze afspraken vast in het huurcontract.
    • Heb ik nog recht op aftrek van de rente als ik mijn woning tijdelijk verhuur?

      Heb je toestemming om je woning te verhuren? Dan verlies je vaak het recht op aftrek van de rente van de woning in de periode dat je de woning verhuurt. Je financieel adviseur kan je vertellen wat de invloed is op de aftrek van de rente in je situatie.
    • Ik wil mijn woning verhuren. Wat moet ik doen?

      Wil je je woning verhuren? Dan heb je toestemming nodig van de geldverstrekker van je lening. Ook heb je soms toestemming nodig van je gemeente. Lees hier meer over het verhuren van je woning. Nadat wij je aanvraag hebben ontvangen, krijg je binnen enkele werkdagen van ons een bericht. Vaak hoor je dan direct of je de woning mag verhuren. Soms vragen wij om extra informatie over je situatie en nemen wij pas daarna een besluit. Wil je meer informatie over tijdelijk verhuren? Kijk op de website van de Rijksoverheid.
    • Waarom moet ik toestemming vragen om mijn woning te verkopen met een restschuld?

      Je hebt geld geleend om je woning te kopen. Verkoop je de woning voor minder dan het bedrag dat je voor de woning hebt geleend? Dan houd je een stuk lening over: de restschuld. Een restschuld hoeft geen probleem te zijn, als je de restschuld op een andere manier kunt terugbetalen. Bijvoorbeeld met spaargeld of door een persoonlijke lening af te sluiten. Maar niet iedereen kan een restschuld op een andere manier terugbetalen. Daarom moet je altijd vooraf toestemming vragen aan je geldverstrekker wanneer je je woning wilt verkopen voor minder dan de hoogte van je lening. Zo kan je geldverstrekker bepalen of je de restschuld kunt terugbetalen. Kun je de restschuld niet terugbetalen? Dan kan het zijn dat je geldverstrekker je geen toestemming geeft om de woning met een restschuld te verkopen.
    • Moet ik toestemming vragen om mijn woning te verkopen?

      Wil je je woning verkopen en verwacht je dat de woning minder opbrengt dan de lening voor je woning? Dan moet je je geldverstrekker vooraf toestemming te vragen om de woning met verlies te verkopen. Zeker als je niet voldoende eigen (spaar)geld hebt om het verschil mee terug te betalen. Wil je je woning verkopen en verwacht je dat de woning meer opbrengt dan de lening voor je woning? Dan heb je meestal geen toestemming nodig. Lees hier meer over de verkoop van jouw woning.
    • Ik heb een voorstel met nieuwe rentes ontvangen. Wat doet Hypotrust als ik geen nieuwe rente kies?

      Je bent niet verplicht om een keuze te maken uit het voorstel met nieuwe rentes dat wij je sturen. Je kunt ook bij andere geldverstrekkers van leningen of banken kijken.
      Kies je voor de rente van een andere geldverstrekker? Dan moet je de lening oversluiten. Of dit voor jou interessant én mogelijk is, dat kun je overleggen met je financieel adviseur. Lees hier meer over je hypotheek oversluiten.
      Maak je geen keuze uit ons voorstel? En sluit je de lening ook niet over naar een andere aanbieder? Dan passen wij je rente automatisch aan. De rente die wij dan voor jou kiezen staat ook in ons voorstel.
    • Ik heb een voorstel met nieuwe rentes ontvangen. Wat moet ik doen?

      Toen je de lening voor je woning afsloot, heb je gekozen voor één of meerdere rentes die voor een bepaalde periode gelijk blijven. Als die periode is afgelopen (of bijna afloopt), ontvang je van ons een voorstel met nieuwe rentes.
      Vervolgens log je in op Mijn Hypotrust. Hier kun je aangeven voor welke nieuwe rentevastperiode je kiest. Wij passen dan je rente aan naar de nieuwe rente die je hebt gekozen. Dit wordt na de datum waarop je huidige rentevast periode afloopt de rente die je betaalt voor de lening.
    • Wat is de actuele rente van de leningen van Hypotrust?

      De rente hangt af van de aanbieder van de lening voor je woning. Een overzicht van alle aanbieders die wij begeleiden en hun rentelijsten vind je hier.
  • Meeneemregeling

    • Moet ik gebruik maken van een adviseur?

      Ja, bij een nieuwe hypotheek moet je hele financiële situatie opnieuw worden bekeken. Een wijziging in je hypotheek kan grote financiële gevolgen hebben. Bij het verstrekken van een nieuwe hypotheek vinden wij het daarom niet meer dan logisch dat klanten gebruik maken van een adviseur.
    • Brengen jullie kosten in rekening?

      Nee, wij brengen geen kosten bij je in rekening. Je kunt echter wel met andere kosten te maken krijgen. Bijvoorbeeld kosten voor een notaris, een adviseur en een taxatierapport. Maar er zijn ook andere kosten, zoals overdrachtsbelasting, kosten voor NHG en kosten voor een bankgarantie. Vraag hiernaar bij je adviseur.
    • Moet ik van tevoren doorgeven dat ik gebruik wil maken van de meeneemregeling?

      Ja. Om je hypotheek mee te kunnen nemen naar een nieuwe woning, moet je ons een bericht sturen. Dit moet minimaal 30 dagen voordat je oude hypotheek is terugbetaald.
    • Kan ik mijn hypotheek verhogen? En voor welke aflosvorm kan ik kiezen?

      Je kunt je hypotheek meenemen voor het op dat moment uitstaande bedrag. Als je boven op het uitstaande bedrag een hogere hypotheek wil, geldt voor die verhoging dat we pas op dat moment kunnen beoordelen of we de hogere hypotheek wel of niet kunnen geven. De hogere hypotheek kan je alleen afsluiten als een annuïteiten- of een lineaire hypotheek.
    • Kan ik de aflosvorm van mijn hypotheek wijzigen?

      Ja, hier zijn mogelijkheden voor. Afhankelijk van de situatie kun je je hypotheek omzetten naar een annuïtaire- of lineaire hypotheekvorm. Of een combinatie hiervan. Bij een aantal producten kun je ook kiezen voor een aflossingsvrije hypotheek. Ben jij benieuwd wat er voor jouw Hypotrust mogelijk is? Bekijk het in de algemene voorwaarden of op de pagina over het meenemen van je hypotheek.
    • Ik heb mijn oude hypotheek alleen afgesloten. Inmiddels heb ik een relatie waar ik mee ga samenwonen. Kan ik mijn nieuwe hypotheek met meeneemregeling samen met mijn nieuwe partner afsluiten?

      Ja, dat kan. Wel toetsen wij of wij het verantwoord vinden om een lening te verstrekken. Dit doen we op dezelfde manier als met iedereen die we een hypotheek willen verstrekken.
    • Kunnen we bij een scheiding allebei gebruik maken van de meeneemregeling?

      Dan kan dit helaas niet. Wanneer jullie je oude woning verkopen en allebei een nieuwe woning kopen, kan slechts één van jullie (jij of je ex-partner) gebruik maken van de meeneemregeling. De ander moet schriftelijk afstand doen van zijn of haar recht op de meeneemregeling. Als jullie je woning niet verkopen, dan kan alleen degene die in het huis blijft wonen en de hypotheek betaalt gebruik maken van de meeneemregeling.
    • Binnen hoeveel jaar moet ik mijn oude hypotheek aflossen?

      Je oude hypotheek moet uiterlijk 2 jaar na de start van je nieuwe hypotheek afgelost worden. Lukt dit niet? Dan moeten we in onderling overleg afspreken hoe de oude hypotheek alsnog terugbetaald kan worden. We hebben het recht om de hypotheek op te eisen als we geen oplossing vinden om de oude hypotheek binnen de genoemde periode terug te betalen.
    • Binnen hoeveel maanden na het aflossen van mijn oude hypotheek moet ik een nieuwe hypotheekakte tekenen?

      Is je oude hypotheek afgelost? Dan heb je daarna 6 maanden de tijd om de hypotheekakte voor je nieuwe woning te tekenen. Daarna kan je geen gebruik meer maken van de meeneemregeling.
    • Wat gebeurt er met de rente van mijn oude hypotheek nadat mijn nieuwe hypotheek is gestart?

      Is je nieuwe hypotheek gestart, maar is je oude hypotheek nog niet terugbetaald? Dan ga je vanaf het moment dat je nieuwe hypotheek start een andere rente betalen over je oude hypotheeklening. Meer hierover lees je in de algemene voorwaarden van jouw hypotheek. Kijk ook eens op de pagina over de meeneemregeling.
    • Moet ik mijn oude woning verkocht hebben voordat ik gebruik kan maken van de meeneemregeling?

      Nee, dat hoeft niet.
    • Voeren jullie ook een inkomenstoetsing uit? En wat als de lasten van mijn nieuwe hypotheek lager zijn dan de lasten van mijn oude hypotheek?

      Ja, je moet opnieuw aan onze acceptatievoorwaarden voldoen. Dit zijn dezelfde acceptatievoorwaarden die wij voor nieuwe klanten gebruiken. Wij hanteren voor klanten die gebruik maken van de meeneemregeling dus geen ‘lichtere’ toetsing. Is de resterende rentevastperiode van jouw bestaande hypotheek minder dan 10 jaar? Dan wordt deze getoetst tegen de door de AFM wettelijk vastgestelde toetsrente, zelfs als je op dit moment een lagere hypotheekrente betaalt.
    • In welke documenten kan ik terugvinden wat ik met jullie heb afgesproken over de meeneemregeling?

      Informatie over afspraken die wij gemaakt hebben kun je terugvinden in je algemene voorwaarden en je hypotheekaanbod. Kijk daarnaast ook eens op onze pagina over de meeneemregeling.
    • Kan ik bij alle Hypotrust producten gebruik maken van de meeneemregeling?

      Nee, je kunt geen gebruik maken van de meeneemregeling als je een Elan Hypotheek hebt.
    • Is er een verschil tussen de meeneemregeling en de verhuisregeling?

      Nee, deze termen worden vaak door elkaar gebruikt. Bij ons betekenen ze hetzelfde.
    • Wat is de meeneemregeling?

      De meeneemregeling biedt je de mogelijkheid je huidige rente mee te nemen naar een nieuwe hypotheek. Dat geeft je extra zekerheid én een besparing, want je neemt je rente natuurlijk alleen mee als deze lager is dan de rente voor nieuwe hypotheken.
  • Voor adviseurs

    • Wat zijn de actuele verwerkingstijden?

      Je vindt de actuele verwerkingstijden via de partner waar je de aanvraag hebt ingediend. MO.Servicing
      • BlueLine Hypotheekdesk
      • Basic Serviceproviding
      • Huismerk
      Aanvragen die worden ingediend via één van bovenstaande bedieningsconcepten, worden verwerkt door MO.Servicing. De verwerkingstijden van MO.Servicing vind je op de website van MO.Servicing. DAK De verwerkingstijden van DAK vind je op de inlogpagina van DAK.
    • Wat is de status van mijn aanvraag?

      Je kunt de status van de aanvraag inzien via de partner waar je de aanvraag hebt ingediend. MO.Servicing Je kunt de status van de aanvraag inzien via de inlogpagina van MO.Servicing. DAK Je kunt de status van de aanvraag inzien via de inlogpagina van DAK.
    • Ik heb een vraag over een aanvraag. Met wie kan ik contact opnemen?

      Je kunt terecht bij de partner waar je een aanstelling hebt. MO.Servicing
      • BlueLine Hypotheekdesk: telefoonnummer 088-766 38 15
      • Basic Serviceproviding: telefoonnummer 088-766 38 69
      • Huismerk: telefoonnummer 088-766 38 70
      DAK Je kunt DAK telefonisch bereiken op: 030-214 22 98