Privacy Statement
BAWAG P.S.K. hecht waarde aan de bescherming van jouw privacy en gaat zorgvuldig met jouw persoonlijke gegevens om. Met deze privacyverklaring maakt BAWAG P.S.K. duidelijk hoe zij met persoonsgegevens omgaat.
BAWAG P.S.K. en haar groepsmaatschappijen, (hierna te noemen BAWAG P.S.K.) verwerken persoonsgegevens. Met deze privacyverklaring willen wij je duidelijk en transparant informeren over de verwerking van je persoonsgegevens door BAWAG P.S.K.. Deze privacyverklaring geeft aan welke persoonsgegevens door BAWAG P.S.K. worden verwerkt, voor welk doel en aan welke personen of entiteiten de gegevens zullen of kunnen worden verstrekt.
1. Wanneer is deze privacyverklaring van toepassing?
Deze privacyverklaring is van toepassing op de verwerking door BAWAG P.S.K. van alle persoonsgegevens van onze klanten met wie we overwegen een leningsovereenkomst aan te gaan of met wie wij een leningsovereenkomst hebben afgesloten.
2. Wie is verwerkingsverantwoordelijk?
BAWAG P.S.K. is de verantwoordelijke van de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de in deze privacyverklaring opgenomen verwerkingen en doelen.
3. Wat zijn persoonsgegevens?
Dat zijn gegevens die direct of indirect iets over jou als persoon zeggen. Bijvoorbeeld je naam, adres, leeftijd, geboortedatum, kopie paspoort, maar ook je inkomen, bankrekeningnummer, IP-adres en BSN-nummer zijn persoonsgegevens.
4. Wat is verwerken?
Dat is alles wat er met persoonsgegevens kan worden gedaan. Bijvoorbeeld het verzamelen, maar ook het opslaan, gebruiken en verwijderen van je gegevens uit onze systemen.
5. Voor welke doelen verwerken we je persoonsgegevens?
a. Om een overeenkomst met je aan te gaan en uit te voeren, zodat we je onze producten en diensten kunnen aanbieden
Wat houdt dit doel in?
Wij verwerken je persoonsgegevens om met jou een lening- en hypotheekovereenkomst voor te bereiden en aan te gaan. Wanneer we een overeenkomst met je aangaan, zijn we wettelijk verplicht om ook je persoonsgegevens te verwerken om je te identificeren (vast te stellen wie je bent) en je identiteit te verifiëren (controleren dat dit klopt).
Welke persoonsgegevens verwerken wij voor dit doel?
Je contactgegevens, zoals:
- naam, adres, woonplaats,
- e-mailadres,
- telefoonnummer;
Je identificerende informatie, zoals:
- BSN-nummer,
- paspoortnummer,
- ID-nummer,
- geboortedatum,
- geslacht,
- kopie van identiteitsdocumenten;
Je financiële gegevens, zoals over:
- leningen,
- onroerend goed,
- inkomsten,
- financiële verplichtingen,
- bankrekeningnummer;
De overeenkomst tussen ons, inclusief:
- aanvraagdocumentatie,
- beoordeling,
- correspondentie,
- betaalde en uitstaande termijnen,
- verzekeringsinformatie;
Gevoelige categorieën van persoonsgegevens, zoals:
- kopieën van identiteitsdocumenten,
- persoonsgegevens met betrekking tot strafrechtelijke veroordelingen,
- fraude,
- BSN-nummer en andere overheidsidentificatienummers;
Andere relevante informatie, zoals:
- beroep of bedrijf,
- burgerlijke staat en gezinssamenstelling,
- contractdetails,
- je stemgeluid in telefoongesprekken voor trainingsdoeleinden en verbetering van onze diensten;
Contactmomenten, zoals:
- brieven en e-mails die we aan je verzenden en van je ontvangen,
- wat je doet en bekijkt op onze websites,
- ons contact via sociale media, zoals Facebook, Twitter en WhatsApp.
Daarnaast verwerken we persoonsgegevens die we niet van jou hebben ontvangen, maar bijvoorbeeld van:
- je partner,
- je hypotheekadviseur,
- openbare bronnen,
- externe marketingbureaus of commerciële informatiebureaus.
Wij verwerken tevens persoonsgegevens voor het gebruik van het portaal voor investeerders van Dutch Mortgage Portfolio Management (DMPM), hierna aangeduid als de investor portal). Meer informatie over DMPM zie 6: wie heeft toegang tot je persoonsgegevens. Het verwerken van de persoonsgegevens doen wij met het oog op de volgende doeleinden:
- Om het aantal inlogpogingen te controleren;
- Om ervoor te zorgen dat alleen geautoriseerde personen toegang hebben tot de investor portal.
Welke persoonsgegevens verwerken wij voor dit doel?
- Naam & Achternaam
- E-mailadres
- Wachtwoord
- IP-adres
Welke geldige reden (grondslag) voor verwerking hebben wij?
Wij verwerken je persoonsgegevens om onze overeenkomst aan te gaan en uit te voeren. Als je je persoonsgegevens niet voor dit doel verstrekt, kunnen we onze producten en diensten niet leveren in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving. Daarnaast verwerken wij je persoonsgegevens op basis van de volgende grondslagen:
- wettelijke verplichting
- noodzakelijkheid voor het behartigen van gerechtvaardigde belangen (het voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering en het wegnemen van integriteitsrisico’s).
Hoe lang bewaren we je persoonsgegevens voor dit doel?
Voor dit doel bewaren wij je persoonsgegevens gedurende de volgende termijnen:
- Als je een potentiële klant bent en geen hypotheekovereenkomst met ons hebt gesloten, bewaren we je persoonsgegevens 2 jaar.
- Als je klant bent, bewaren we je persoonsgegevens (inclusief je hypotheekdossier) 10 jaar vanaf de datum van een tussentijdse beëindiging of het einde van onze overeenkomst. Dit geldt ook voor BSN-nummers.
- Gebruikers van de investor portal voor zolang DMPM portfolio management services verleent dan wel de datum waarop de contactpersoon bij de investeerder vertrekt.
- Telefoongesprekken worden 90 dagen bewaard.
Na afloop van de bewaartermijn worden je persoonsgegevens verwijderd of geanonimiseerd. Anonimiseren houdt in dat persoonsgegevens worden ontdaan van alle mogelijk identificerende kenmerken, zodat niemand nog kan zien dat het over jou gaat.
b. Om onze producten en diensten te ontwikkelen en te verbeteren, waarvoor we ook statistische analyses van trends in de markt uitvoeren
Wat houdt dit doel in?
We verwerken persoonsgegevens om te analyseren hoe onze producten en diensten worden gebruikt en hoe we deze verder kunnen verbeteren.
Welke persoonsgegevens verwerken wij voor dit doel?
Je contactgegevens, zoals:
- naam, adres, woonplaats,
- e-mailadres,
- telefoonnummer;
Andere relevante informatie, zoals:
- beroep of bedrijf,
- burgerlijke staat en gezinssamenstelling,
- contractdetails,
- je stemgeluid in telefoongesprekken voor trainingsdoeleinden en verbetering van onze diensten;
Contactmomenten, zoals:
- brieven en e-mails die we aan je verzenden en van je ontvangen,
- wat je doet en bekijkt op onze websites,
ons contact via sociale media, zoals Facebook, Twitter en WhatsApp.
Welke geldige reden (grondslag) voor verwerking hebben wij?
Wij verwerken je persoonsgegevens voor dit doel op basis van ons gerechtvaardigd belang om onze producten en diensten te ontwikkelen en te verbeteren.
Hoe lang bewaren we je persoonsgegevens voor dit doel?
Voor dit doel bewaren wij je persoonsgegevens gedurende de volgende termijnen:
- Als je een potentiële klant bent en geen hypotheekovereenkomst met ons hebt gesloten, bewaren we je persoonsgegevens 2 jaar.
- Als je klant bent, bewaren we je persoonsgegevens (inclusief je hypotheekdossier) 10 jaar vanaf de datum van een tussentijdse beëindiging of het einde van onze overeenkomst.
- Als je gebruiker bent van de investor portal, voor zolang DMPM portfolio management services verleent, dan wel de datum waarop de contactpersoon bij de investeerder vertrekt.
- Telefoongesprekken worden 90 dagen bewaard.
Na afloop van de bewaartermijn worden je persoonsgegevens verwijderd of geanonimiseerd. Anonimiseren houdt in dat persoonsgegevens worden ontdaan van alle mogelijk identificeerbare kenmerken, zodat niemand nog kan zien dat het over jou gaat.
c. Om jouw en onze risico’s te beoordelen
Wat houdt dit doel in?
Wij verwerken je persoonsgegevens om te bepalen of je een lening kunt terugbetalen, of je financiële verantwoordelijkheden jegens ons kunt nakomen en of integriteitskwesties nakoming van de leningsovereenkomst kunnen belemmeren. Wij voeren hiervoor statistische analyses en risicomodellen uit, alsmede toetsing aan zogenoemde PEP-* en sanctielijsten (*Politically Exposed Persons).
Welke persoonsgegevens verwerken wij voor dit doel?
Voor dit doel verwerken wij je naam, adres, geboortedatum en -plaats, inloggegevens (bijvoorbeeld ID-gegevens), WOZ- en kadastrale gegevens, kredietgegevens, informatie over je financiële status (bijvoorbeeld scorings- of beoordelingsgegevens) en gegevens voor naleving van wet- en regelgeving (financiering van terrorisme, witwassen van geld of fraude).
Welke geldige reden (grondslag) voor verwerking hebben wij?
Wij verwerken je persoonsgegevens om te voldoen aan de wet.
Hoe lang bewaren we je persoonsgegevens voor dit doel?
Voor dit doel bewaren wij je persoonsgegevens gedurende de volgende termijnen:
- Als je een potentiële klant bent en geen hypotheekovereenkomst met ons hebt gesloten, bewaren we je persoonsgegevens 2 jaar.
- Als je klant bent, bewaren we je persoonsgegevens (inclusief je hypotheekdossier) 10 jaar vanaf de datum van een tussentijdse beëindiging of het einde van onze overeenkomst.
Na afloop van de bewaartermijn worden je persoonsgegevens verwijderd of geanonimiseerd. Anonimiseren houdt in dat persoonsgegevens worden ontdaan van alle mogelijk identificeerbare kenmerken, zodat niemand nog kan zien dat het over jou gaat.
d. Voor promotionele en marketingdoeleinden
Wat houdt dit doel in?
Wij verwerken je persoonsgegevens voor marketingdoeleinden, bijvoorbeeld om je te informeren over een nieuw product dat mogelijk interessant voor je is.
Welke persoonsgegevens verwerken wij voor dit doel?
Je contactgegevens (zoals: naam, adres, woonplaats, e-mailadres, telefoonnummer); Andere relevante informatie (zoals: beroep of bedrijf, burgerlijke staat en gezinssamenstelling en contractdetails.
Welke geldige reden (grondslag) voor verwerking hebben wij?
Wij verwerken je persoonsgegevens voor dit doel op basis van ons gerechtvaardigd belang om onze producten en diensten te promoten.
Hoe lang bewaren we je persoonsgegevens voor dit doel?
Voor dit doel bewaren wij je persoonsgegevens gedurende de volgende termijnen:
- Als je een potentiële klant bent en geen hypotheekovereenkomst met ons hebt gesloten, bewaren we je persoonsgegevens 2 jaar.
- Als je klant bent, bewaren we je persoonsgegevens (inclusief je hypotheekdossier) 10 jaar vanaf de datum van een tussentijdse beëindiging of het einde van onze overeenkomst.
- Als je gebruiker bent van de investor portal, voor zolang DMPM portfolio management services verleent, dan wel de datum waarop de contactpersoon bij de investeerder vertrekt.
- Telefoongesprekken worden 90 dagen bewaard.
Na afloop van de bewaartermijn worden je persoonsgegevens verwijderd of geanonimiseerd. Anonimiseren houdt in dat persoonsgegevens worden ontdaan van alle mogelijk identificeerbare kenmerken, zodat niemand nog kan zien dat het over jou gaat.
e. Voor communicatie en training- (c.q. coaching-)doeleinden
Wat houdt dit doel in?
Wanneer je contact met ons opneemt of ons een vraag stelt, verwerken wij je persoonsgegevens om op je te reageren en je vraag te beantwoorden of je vraag zo snel mogelijk op te lossen. Daarnaast voor onze interne organisatie om onze medewerkers te trainen c.q. coachen hoe we de klantcommunicatie kunnen verbeteren.
Welke persoonsgegevens verwerken wij voor dit doel?
Je contactgegevens, zoals:
- naam, adres, woonplaats,
- e-mailadres,
- telefoonnummer;
Je financiële gegevens, zoals over:
- leningen,
- onroerend goed,
- inkomsten,
- financiële verplichtingen,
- bankrekeningnummer;
Andere relevante informatie, zoals:
- beroep of bedrijf,
- burgerlijke staat en gezinssamenstelling,
- contractdetails,
- je stem in telefoongesprekken voor trainingsdoeleinden en verbetering van onze diensten;
Contactmomenten, zoals:
- brieven en e-mails die we aan je verzenden en van je ontvangen,
- wat je doet en bekijkt op onze websites,
- ons contact via sociale media, zoals Facebook, Twitter en WhatsApp.
Welke geldige reden (grondslag) voor verwerking hebben wij?
We verwerken je persoonsgegevens voor dit doel op basis van ons gerechtvaardigd belang om met onze klanten te communiceren en de best mogelijke klantenservice-ervaring te bieden en onze diensten in dit opzicht continu te verbeteren.
Hoe lang bewaren we je persoonsgegevens voor dit doel?
Voor dit doel bewaren wij je persoonsgegevens gedurende de volgende termijnen:
- Als je een potentiële klant bent en geen hypotheekovereenkomst met ons hebt gesloten, bewaren we je persoonsgegevens 2 jaar.
- Als je klant bent, bewaren we je persoonsgegevens (inclusief je hypotheekdossier) 10 jaar vanaf de datum van een tussentijdse beëindiging of het einde van onze overeenkomst.
- Telefoongesprekken worden 90 dagen bewaard.
Na afloop van de bewaartermijn worden je persoonsgegevens verwijderd of geanonimiseerd. Anonimiseren houdt in dat persoonsgegevens worden ontdaan van alle mogelijk identificeerbare kenmerken, zodat niemand nog kan zien dat het over jou gaat.
f. Om ervoor te zorgen dat de financiële sector veilig en betrouwbaar blijft en om jouw en onze belangen te beschermen, bijvoorbeeld bij fraudepreventie en -onderzoek, waarvoor we onder andere incidentregisters en waarschuwingssystemen van de financiële sector, kranten en internet raadplegen
Wat houdt dit doel in?
Om een veilige en ethische bedrijfsvoering te waarborgen, nemen we maatregelen om fraude en criminaliteit te voorkomen. Daarbij verwerken wij je persoonsgegevens. We analyseren bijvoorbeeld persoonlijke identificatiegegevens en financiële gegevens om cybercriminaliteit en andere vormen van fraude of niet-integriteit te detecteren. We voeren ook fraudeonderzoek uit naar specifieke gebeurtenissen wanneer we signalen ontvangen waarvoor we dit moeten doen. We kunnen derden gebruiken, zoals advocaten of forensische accountants, om dit onderzoek uit te voeren.
Welke persoonsgegevens verwerken wij voor dit doel?
Voor dit doel verwerken wij:
- je naam,
- adres,
- geboortedatum en -plaats,
- inloggegevens (bijvoorbeeld ID-gegevens),
- WOZ- en kadastrale gegevens,
- kredietgegevens,
- informatie over je financiële status (bijvoorbeeld scorings- of beoordelingsgegevens),
- gegevens voor naleving van wettelijke en reglementaire voorschriften vereisten (witwassen van geld of fraude).
Welke geldige reden (grondslag) voor verwerking hebben wij?
We verwerken je persoonsgegevens voor dit doel op basis van ons wettelijk en gerechtvaardigd belang om veilige en ethische bedrijfsactiviteiten te garanderen en fraude te voorkomen.
Hoe lang bewaren we je persoonsgegevens voor dit doel?
Voor dit doel bewaren we je persoonsgegevens na afloop van het onderzoek maximaal 1 jaar en na registratie, conform het Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen maximaal 8 jaar.
Na afloop van de bewaartermijn worden je persoonsgegevens verwijderd of geanonimiseerd. Anonimiseren houdt in dat persoonsgegevens worden ontdaan van alle mogelijk identificeerbare kenmerken, zodat niemand nog kan zien dat het over jou gaat.
g. Om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen en om samen te kunnen werken met toezichthouders
Wat houdt dit doel in?
Wij verwerken je persoonsgegevens om ons in staat te stellen te voldoen aan wet- en regelgeving, in het bijzonder de Oostenrijkse financiële regels en voorschriften die op ons van toepassing zijn, naast de Nederlandse financiële regels en voorschriften.
Om te voldoen aan relevante wet- en regelgeving moeten we je persoonsgegevens mogelijk bekendmaken aan overheidsinstellingen of toezichthoudende autoriteiten.
Welke persoonsgegevens verwerken wij voor dit doel?
Voor dit doel verwerken wij je naam, adres, geboortedatum en -plaats, inloggegevens (bijvoorbeeld ID-gegevens), WOZ- en kadastrale gegevens, kredietgegevens, informatie over je financiële status (bijvoorbeeld scorings- of beoordelingsgegevens) en gegevens voor naleving van wettelijke en reglementaire voorschriften vereisten (witwassen van geld of fraude).
Welke geldige reden (grondslag) voor verwerking hebben wij?
Wij verwerken je persoonsgegevens om te voldoen aan de wet. We zullen je persoonsgegevens alleen verwerken als we hier wettelijk toe verplicht zijn.
Hoe lang bewaren we je persoonsgegevens voor dit doel?
Voor dit doel bewaren we je persoonsgegevens 10 jaar vanaf de datum van beëindiging van onze overeenkomst. Na deze termijn worden je persoonsgegevens uit onze systemen verwijderd. Wanneer we gedurende de looptijd van je lening je persoonsgegevens verwerken om te voldoen aan de antiwitwaswetgeving (AML) en -regelgeving, dan bewaren we je persoonsgegevens tot 10 jaar na de datum van beëindiging van onze overeenkomst.
h. Om te voldoen aan wet- en regelgeving met betrekking tot gedekte bankobligaties
Wat houdt dit doel in?
Wij informeren jou hierbij in overeenstemming met de Oostenrijkse wet (BAWAG P.S.K. valt als Oostenrijkse bank onder de Oostenrijkse wetgeving) op gedekte bankobligaties dat jouw hypothecaire lening is toegewezen aan onze cover pool voor de gedekte bankobligaties. Een gedekte obligatie is een schuldbewijs met jouw hypotheek als zekerheid. Een cover pool is een verzameling van hypotheken. Jij gaat akkoord met de toewijzing van jouw hypotheeklening aan onze cover pool en de registratie in onze cover pool register. Omdat jouw hypotheek is toegewezen aan onze cover pool voor gedekte obligatie is een wettelijk verrekeningsverbod ten aanzien van covered bond crediteuren van toepassing; zoals voorzien in de Oostenrijkse wet op gedekte bankobligaties. Dit betekent dat wanneer je bijvoorbeeld een spaarrekening bij BAWAG P.S.K. hebt, je deze niet mag verrekenen met jouw hypotheeklening als gevolg van het verrekeningsverbod ten aanzien van covered bond crediteuren. De toewijzing van de bovengenoemde lening aan onze cover pool voor de gedekte bankobligaties leidt niet tot wijzigingen in je financieringsvoorwaarden.
Welke persoonsgegevens verwerken wij voor dit doel?
Voor dit doel verwerken wij:
- je naam,
- adres,
- geboortedatum en -plaats,
- inloggegevens (bijvoorbeeld ID-gegevens),
- registergegevens,
- kredietgegevens,
- informatie over je financiële status (bijvoorbeeld scorings- of beoordelingsgegevens),
- gegevens voor naleving van wettelijke- en reglementaire voorschriften vereisten (witwassen van geld of fraude)
Welke geldige reden (grondslag) voor verwerking hebben wij?
Wij verwerken je persoonsgegevens om te voldoen aan de (Oostenrijkse) wetgeving. We zullen je persoonsgegevens alleen verwerken als we hier wettelijk toe verplicht zijn.
Hoe lang bewaren we je persoonsgegevens voor dit doel?
Voor dit doel bewaren we je persoonsgegevens 10 jaar vanaf de datum van beëindiging van onze overeenkomst. Na deze termijn worden je persoonsgegevens uit onze systemen verwijderd.
6. Wie heeft toegang tot je persoonsgegevens?
De persoonsgegevens die we verzamelen, kunnen door de hele organisatie van BAWAG worden doorgegeven. Je persoonsgegevens kunnen worden uitgewisseld met de BAWAG-groep en met bedrijven die werken onder de naam BAWAG. BAWAG-medewerkers hebben alleen toegang tot je persoonsgegevens voor zover dat nodig is om het toepasselijke doel te dienen en om hun taken uit te voeren.
De volgende derde partijen hebben toegang tot je persoonsgegevens, wanneer van toepassing, door de levering van hun producten of diensten aan BAWAG P.S.K:
a. Bureau Krediet Registratie (BKR)
We onderzoeken of we een lening aan je kunnen verstrekken, ook op basis van informatie over je die we van het BKR hebben verkregen. We verstrekken ook informatie aan het BKR. Als je bijvoorbeeld een betaalachterstand van 3 maanden hebt, registreren we de achterstand bij het BKR.
b. Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
Als je een hypotheek sluit met BAWAG P.S.K. onder de Nationale Hypotheek Garantie van Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) is de verwerking van je persoonsgegevens ook onderworpen aan de Privacyverklaring van Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen, die beschikbaar is op: https://www.nhg.nl/privacywww.nhg.nl/privacy. Als onderdeel van de borgstelling onder de NHG, zullen we je persoonsgegevens met WEW uitwisselen voor het beheer en mogelijke kwijtschelding van resterende schulden.
c. Het kadaster, de BAG en het WOZ register
Als je een hypotheek sluit bij BAWAG P.S.K., zullen we in het kadaster controleren wie de wettelijke eigenaar is van een te verhypothekeren eigendom en of er andere schulden of hypotheken in het register voor die woning staan. We zullen ook het WOZ-register controleren om de waarde van het onroerend goed te schatten. Daarnaast vragen we oppervlakte maten uit (woon en perceel) om te kunnen voldoen aan specifieke wetgeving.
d. Je werkgever of het UWV
We kunnen je persoonsgegevens verwerken en delen met je werkgever of het UWV voor verificatiedoeleinden. Bijvoorbeeld om je salaris te bevestigen.
e. Dutch Mortgage Portfolio Management B.V. (DMPM)
We kunnen je persoonsgegevens verwerken en delen met DMPM voor portfoliobeheer, prijsadvies en marketing- en distributiedoeleinden.
f. Quion Services B.V. (Quion)
We delen je persoonsgegevens met Quion voor het administreren en afhandelen van leningen.
g. Banken
We verwerken je persoonsgegevens en delen deze met banken wanneer je je hypotheekbetalingen betaalt of een andere transactie uitvoert.
h. IT leveranciers
We kunnen je persoonsgegevens verwerken in het kader van de diensten van IT-leveranciers, softwareontwikkelingsbedrijven en datacenters. Deze derden hebben alleen toegang tot persoonsgegevens als dat strikt noodzakelijk is.
i. Print- en mailserviceproviders en andere partijen die algemene zakelijke services aan ons leveren
We kunnen persoonsgegevens verwerken in het kader van onze algemene zakelijke services om onze dagelijkse activiteiten uit te voeren, zoals onze e-mailprovider.
j. Bankautoriteiten, belastingautoriteiten en andere toezichthouders
We kunnen persoonsgegevens verwerken om vragen te beantwoorden of om te voldoen aan informatieverzoeken van toezichthouders, waaronder de Autoriteit Persoonsgegevens, AFM, DNB, FIU (Financial Intelligence Unit), Nederlandse belastingdienst (Belastingdienst) en andere bank- en belastingautoriteiten. Dit omvat zowel Nederlandse als Oostenrijkse toezichthouders die toezichthoudende autoriteit over ons hebben volgens de toepasselijke wet- en regelgeving.
k. Accountants
We kunnen je persoonsgegevens verwerken en delen met accountants voor rapportage en boekhoudkundige doeleinden.
l. Notarissen, deurwaarders, advocaten en rechtbanken
We kunnen persoonsgegevens verwerken en delen met derden, zoals externe adviseurs en advocaten, toezichthouders en rechtbanken als dit nodig is in het kader van gerechtelijke procedures of om ons te verdedigen tegen of met juridische claims.
m. Forensische specialisten
We kunnen forensische specialisten inschakelen om mogelijke incidenten met betrekking tot fraude of bedrijfsethiek binnen ons bedrijf te onderzoeken. In dit proces kunnen je persoonsgegevens worden verwerkt.
n. Stichting Fraudebestrijding Hypotheken
We kunnen je persoonsgegevens verwerken en delen met de Stichting voor fraudepreventie om fraude te voorkomen en de veiligheid en integriteit van de financiële sector te waarborgen.
o. Andere derde partijen
We kunnen persoonsgegevens verwerken en delen met derden in het geval van een reorganisatie, transactie, fusie, acquisitie, joint venture, verkoop of overdracht of andere beslissing van ons bedrijf of een deel ervan of onze activa. We kunnen je gegevens ook delen met partijen aan wie wij je hypothecaire lening of schuld overdragen of verpanden, of met onze rechtsopvolgers onder universele of specifieke titel.
Wanneer derden toegang krijgen tot je persoonsgegevens, neemt BAWAG de vereiste contractuele, technische en organisatorische maatregelen om ervoor te zorgen dat je persoonsgegevens alleen worden verwerkt voor zover een dergelijke verwerking noodzakelijk is. De derde partijen zullen je persoonsgegevens alleen verwerken in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving.
Als je persoonsgegevens worden overgedragen aan een ontvanger in een land dat niet in de Europese Unie of Europese Economische Ruimte ligt en geen adequaat beschermingsniveau voor persoonsgegevens biedt, neemt BAWAG maatregelen om ervoor te zorgen dat je persoonsgegevens voldoende worden beschermd, zoals het aangaan van EU-standaard contractuele clausules met deze derde partijen.
In andere gevallen worden je persoonsgegevens niet aan derden verstrekt, behalve waar wettelijk vereist of met jouw expliciete toestemming.
Wanneer een derde partij je persoonsgegevens uitsluitend volgens de instructies van BAWAG verwerkt, fungeert deze als een verwerker. Wij sluiten een overeenkomst met een dergelijke gegevensverwerker voor de verwerking van persoonsgegevens. In deze overeenkomst nemen we verplichtingen op om ervoor te zorgen dat je persoonsgegevens uitsluitend door de gegevensverwerker worden verwerkt om producten of diensten aan ons te leveren.
7. Hoe beschermen we je persoonsgegevens?
Onze website, portal en IT-systemen zijn goed beveiligd en we doen ons uiterste best om je persoonsgegevens te beschermen door passende technische en organisatorische maatregelen te nemen. Onze medewerkers en die van onze leveranciers hebben ook de instructie gekregen om zorgvuldig met je gegevens om te gaan en deze vertrouwelijk te houden om te voorkomen dat onbevoegden toegang krijgen tot je persoonsgegevens.
We zijn bijzonder voorzichtig met je bijzondere persoonsgegevens, zoals je BSN-nummer en strafrechtelijke en fraudegegevens.
Om deze bescherming te bereiken, hebben we een passend beveiligingsbeleid dat periodiek wordt geëvalueerd en waar nodig aangepast.
8. Welke rechten heb je?
- Informatie: je hebt het recht op informatie over BAWAG P.S.K., als verwerkingsverantwoordelijke van jouw persoonsgegevens, welke persoonsgegevens van jou wij verwerken en uit welke bronnen, met welk doel wij jouw gegevens verwerken, in hoeverre wij jouw gegevens delen met derden, hoe lang we jouw gegevens bewaren en welke rechten jij hebt. Dit privacy statement voorziet daarin;
- Inzage: je hebt het recht op inzage van jouw persoonsgegevens en je kunt over het algemeen binnen één maand na je verzoek aan ons toegang krijgen tot alle persoonsgegevens die wij van jou hebben;
- Correctie: je kunt ons vragen om onjuistheden in jouw persoonsgegevens te laten corrigeren;
- Verwijderen: je kunt ons vragen om persoonsgegevens onder bepaalde omstandigheden te verwijderen. Wij zullen in dat geval redelijke stappen nemen om andere verwerkers, die namens ons de persoonsgegevens verwerken, op de hoogte te stellen dat jij hebt verzocht om verwijdering van koppelingen naar en kopieën van jouw persoonsgegevens;
- Bezwaar tegen verwerking: als je bezwaar hebt tegen bepaalde verwerkingen van jouw persoonsgegevens, bijvoorbeeld e-mails met aanbiedingen, kun je dit bij ons aangeven. Wij zullen dan redelijke stappen nemen om de betreffende verwerkingen te staken;
- Beperken van verwerking: je kunt ons onder bepaalde omstandigheden verzoeken om de verwerking van persoonsgegevens te beperken, bijvoorbeeld als de juistheid van persoonsgegevens door jou wordt betwist;
- Overdraagbaarheid: je kunt ons vragen om de persoonsgegevens die je aan ons hebt verstrekt en die wij bewaren, in een gestructureerde, gangbare en machine leesbare vorm van ons te verkrijgen, bijvoorbeeld om deze vervolgens te verzenden naar een derde partij;
- Intrekking toestemming: waar je toestemming hebt gegeven om jouw persoonsgegevens te gebruiken kun je jouw toestemming intrekken, waardoor wij de persoonsgegevens waarvoor de toestemming gold, niet meer verwerken;
- Een klacht indienen: je kunt een klacht over de verwerking van jouw persoonsgegevens door ons indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Bij de uitoefening van deze rechten kunnen er uitzonderingen van toepassing zijn, waardoor je bepaalde rechten niet in alle gevallen kunt uitoefenen.
9. Hoe kun je jouw rechten uitoefenen?
Stuur ons een brief of e-mail met daarin jouw (zo duidelijk mogelijk omschreven verzoek). Het kan zijn dat we op basis van je verzoek eerst aanvullende informatie nodig hebben of jouw identiteit moeten verifiëren. Wij reageren binnen vier weken na ontvangst van je bericht.
BAWAG P.S.K.
Postbus 2936
3000 CX Rotterdam
privacyofficer@quion.com
Het inzagerecht en het recht op overdraagbaarheid kun je uitoefenen via je account op het klantportal.
10. Heb je een vraag of klacht?
Als je vragen of klachten hebt over de manier waarop we met je persoonsgegevens omgaan, dan kun je contact opnemen met:
BAWAG P.S.K.
T.a.v. Privacy Officer
Postbus 2936
3000 CX Rotterdam
privacyofficer@quion.com
Je hebt altijd het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
11. Wijzigingen van deze privacyverklaring
Wij kunnen deze privacyverklaring aanpassen. Een nieuwe versie wordt altijd op onze website gepubliceerd.
Versie september 2022.